SME

Cupra Leon ST ponúka okrem športového imidžu aj úsporný diesel s pohonom všetkých kolies (test)

Kombinácia silnej nafty a štvorkolky v kombi je raritou.

Cupra Leon SportstourerCupra Leon Sportstourer (Zdroj: Marek Čepa)
Cupra Leon SP 2,0 TDI 150 4Drive 7DSG
Cena od / verzia od (eur)32 390 / 37 160
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,2 - 5,7 / 6,2
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 679; 4 657; 1 799; 1 437

Prešlo iba pár rokov od momentu, kedy sa Cupra stala samostatnou značkou, no aj už to stačilo, aby sa stala vážnym hráčom na trhu. V minulom roku značka predala rekordných vyše 230-tisíc vozidiel. To je počet, ktorým sa už pomaly doťahuje na Seat, z ktorého vznikla.

Hoci korene Cupry sú v motoristickom športe a jej názov kedysi označoval športové modely, takýto úspech by nebol možný iba s drahými najvýkonnejšími autami.

Napríklad prvý samostatný model značky Formentor sa dá kúpiť ako model VZ5 s výkonným päťvalcom z dielne Audi, ale aj s podstatne úspornejším a dostupnejším motorom 1,5 TSI.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento príklad postupne nasledovali aj ďalšie modely značky. S dostupnejšími motormi ponúkajú oproti Seatom lepšie jazdné vlastnosti, prémiovejšiu výbavu a hlavne športovejší imidž.

Pohon všetkých kolies už veľa kombi neponúka

Ak teda prekonáme počiatočné pohoršenie, zrazu začína dávať zmysel aj naftová Cupra s polovičným výkonom v porovnaní so športovými modelmi. Obzvlášť, keď sa pod atraktívnou karosériou skrýva praktické kombi so štvorkolkou a 7-stupňovým automatom.

Aj táto kategória áut sa stala obeťou popularity crossoverov. Ponuka je dnes menšia ako kedysi a mnohé z modelov sú vnímané skôr ako služobné autá.

Súvisiaci článok Cupra Formentor VZ5 s výkonným päťvalcom je výnimočné auto na každý deň Čítajte 

Trochu lepší imidž ponúkajú štýlovejšie športové výbavy ako napríklad Peugeot 308 SW GT alebo Toyota Corolla TS GR Sport, ktoré sa však predávajú len s pohonom prednej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu

Konkurentov nájde aj v radoch vlastného koncernu. Pokiaľ ide o praktickosť, zjavným rivalom je Škoda Octavia Combi, ktorá nedávno prešla rozsiahlym faceliftom. Ani tá však už neponúka pohon všetkých kolies v kombinácii s dieselom.

V športovo ladenej verzii Sportline s rovnakým motorom a automatom, stojí Škoda od 37 720 eur vyššie, čím prevyšuje Cupru takmer o tritisíc eur. Aj s pohonom všetkých kolies je Leon stále o pár stoviek lacnejší, je od 37 160 eur.

Cupra Leon sa predáva iba v dvoch výbavách, pričom verzia Veloz je vyhradená pre výkonné modely. Ostáva tak iba výbava s nápaditým názvom Cupra, ktorá sa dá doladiť bohatým výberom príplatkových prvkov. Cena za testované auto sa vďaka nim vyšplhala na 40 915 eur.

Športové detaily dlhej karosérii pristanú

Nepripláca sa iba za štýl, hoci ten Cupre Leon rozhodne nechýba. Elegantné kombi od Seatu dostalo v tejto verzii nové nárazníky, spojler nad zadným oknom, ale aj nový vzor mriežky s medeným logom Cupra.

SkryťVypnúť reklamu

Podarený dizajn sa však trochu strácal v čiernej farbe testovaného auta, hlavne v kombinácii s lesklými čiernymi kolesami. Tie sú mimoriadne náchylné na akékoľvek jemné poškodenie, už teraz na nich boli zreteľné stopy po kamienkoch. Leon však čiernu stále dokáže uhrať lepšie ako väčšina iných áut.

Štýlový zovňajšok skrýva veľmi príjemný a športovo ladený interiér, po stránke spracovania mu iba ťažko niečo vyčítať. Prémiový nádych mu dodáva viacfarebné ambientné osvetlenie, medené orámovanie výduchov vetrania, ale aj tmavé čalúnenie imitáciou kože s kontrastným prešívaním taktiež v medenej farbe a čierny strop.

Okrem nevšedného čalúnenia dostala Cupra tiež špecifickú grafiku digitálnej prístrojovej dosky, ktorá ponúka niekoľko rôznych typov zobrazenia. Vpravo od nej nájdeme centrálny displej infotainmentu, pod ktorým je často kritizované dotykové ovládanie teploty a hlasitosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z novších koncernových modelov sa pomaly vytráca, Leon však stále využíva toto nie práve najšťastnejšie riešenie.

Vynikajúci posed a pohodlné sedadlá sa postarali o to, že Leon je pohodlný aj po hodinách strávených za volantom. Sťažovať sa nemôžu ani pasažieri v druhom rade, pre ktorých zostal dostatok priestoru v každom smere. K ich komfortu prispieva aj štandardne dodávaná trojzónová klimatizácia.

Sériová výbava okrem nej zahŕňa prvky ako zadné parkovacie senzory, nastavenie jazdného profilu, alebo plne LED svetlá. V testovanom aute ich nahradili výborné adaptívne svetlomety s matrix LED technológiou za 706 eur, ktoré Seat neponúka.

Aj s bohatým priestorom pre posádku zostalo ešte 620 litrov pre batožinu v kufri, čo je na tento segment veľmi dobrá hodnota, ktorou prekonáva väčšinu konkurentov. Z objemu neubudne ani ak siahnete po pohone všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rýchlejší, než by ste čakali

Práve ten je jedným z najväčších lákadiel tohto modelu, obzvlášť v kombinácii s celkom silným dvojlitrovým dieselom. Ten zvládne dodať 110 kW (150 koní) výkonu a pekných 360 Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný v širokom pásme od 1 600 do 2 750 otáčok.

Na papieri tieto hodnoty neohúria a v spojení s bývalou športovou značkou Seatu možno niekomu prídu až nemiestne. V realite nás však naftové kombi svojou pružnosťou veľmi príjemne prekvapilo.

Okamžite nás prekvapilo zrýchlenie, ktoré bolo pocitovo podstatne živšie, než sme očakávali podľa údajov výrobcu. Toto auto vám však veľmi rýchlo pripomenie, že konské sily a zrýchlenie v priamej čiare nerobia športové auto.

Aj "obyčajný" Leon svojimi jazdnými vlastnosťami prekonal koncernových súrodencov a ukázal sa spomedzi nich ako najlepšie šoférske auto. Cupra však posúva jeho vlastnosti na novú úroveň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľké zásluhy na tom má športový podvozok s tuhšími tlmičmi, nie však natoľko, aby neboli komfortné. Aj na veľkých 19-palcových kolesách bolo kombi stále pohodlné, hlavne však perfektne sedelo na ceste.

Súvisiaci článok Cupra Leon prichádza s dostupnejšími motormi, vyskúšali sme silnejší z nich (test) Čítajte 

Jeho priľnavosť v zákrutách ešte posúva pohon všetkých kolies 4Drive, ktorý sa skvelo hodí práve k vyššiemu krútiacemu momentu naftového dvojlitra. Ten prenesie na povrch cesty bez najmenších problémov a dokáže auto krásne vytiahnuť zo zákrut.

Okrem ostrej jazdy ho oceníte hlavne v zhoršených podmienkach, ako sú mokrá vozovka či námraza. V situáciách, keď predný pohon nezvláda a kontrolka trakcie sa divoko rozbliká, štvorkolka nezaváha, jednoducho sa zahryzne do asfaltu a ide.

Medzi slabšie články patrí sedemstupňový dvojspojkový automat, ktorý je síce výborný pri bežnom jazdení, no cítiť, že nebol ladený na ostrejšie manévre. Hlavne s podraďovaním občas váha, to sa však dá vyriešiť manuálnym radením páčkami pod volantom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všestranné a úsporné

Spotreba je vynikajúca, hlavne na kombi s pohonom všetkých kolies. Pri pokojnej jazde na zmiešaných cestách nie je problém dosiahnuť dlhodobý priemer 5,5 litra, na okreskách hodnota klesne až k piatim litrom. O niečo viac pýta na diaľnici, kde pri rýchlostnom limite točí necelých 2 000 otáčok za minútu a vypýta si asi 6,8 litra.

Súvisiaci článok Škoda Octavia RS zostala v predaji už len s benzínom, ľutovať však netreba (test) Čítajte 

Je jednoduché odpísať toto kombi od Cupry so slabším motorom ako predraženú imidžovku, bola by to však veľká chyba. Akékoľvek cenové rozdiely oproti konkurencii sa začnú s príplatkovou výbavou veľmi rýchlo vytrácať.

Ostane iba výborne vyzerajúce aj jazdiace kombi, ktoré v porovnaní s rivalmi ponúka športovejší imidž a prémiovejší interiér. Hoci ide o šoférsky ladené auto, komfort nijako netrpí a zvládne rovnako dobre odviezť rodinu na dovolenku ako rezať zákruty na okreskách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelCupra Leon Sportstourer
Verzia2,0 TDI 150 4Drive 7DSG
Cena modelu od / verzie od / testovací model32 390 / 37 160 / 40 915
Motornaftový štvorvalec s turbom, 1968 cm3
Výkon kW (k)110 (150)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)360 / 1 600 - 2 750
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková DSG / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)8,5
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)5,2 - 5,7 / 6,2
Objem palivovej nádrže (l)50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 644
Rozmer pneumatík235/35 R19
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 679; 4 657; 1 799; 1 437

Kombi

Súvisiace témy: Seat, Rodinné autá, Seat Leon
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu